9/18/2024 0 Comments Lad os rulle De Forrådtes KystNår man skal skrive en historie eller spille et rollespil, og det foregår i en anden verden, så kan et kort nogle gange være en god ide. Samtidig kan kort være evokative og vække tanker hos læseren/spilleren om hvad de nu vil kunne opleve. Kranieørkenen og byen Sortsand er den slags navne, der vækker ens interesse, begge fra Sværd & Trolddom-bøgerne, og det medhørende kort. Og fordi vi jo sidst startede vores eget solo-rollespil op, har vi brug for et kort! Hvilken verden lever vores helte i, og hvad er der at udforske. Så lad os lave det kort! Jeg bruger følgende hjælpemidler til at lave kortet ud fra sandsynlighedsprincipper:
· App, der laver kystlinjer. · Heroes Companion (Advanced Fighting Fantasy) · Ironsworn (Random tables) · Nogle random tables jeg har fundet på solo-rollespilsfora rundt omkring. Grunden til at jeg ikke bare laver et kort ud fra fri fantasi er, at jeg gerne vil have en spillers oplevelse med hvad der skabes foran mig. Jeg kunne godt selv finde på hvor skove og byer skulle ligge, og hvad de skulle hedde, men så ville det bare være mig, der fandt på – og ikke mig, der går på opdagelse i kortet. Mange spørger om Solo-rollespil ikke bare ”er at skrive en bog?” og her er grunden til at det ikke er. Du har ikke kontrollen, det har de systemer af terninger og tabeller du bruger. Kortet vi i videoen laver er lige så nyt for mig som for jer, og en lige så stor overraskelse. Selvfølgelig tager jeg nogle friheder, som fx da vi havde mange terninger, der viste at der var græsland/marker, så besluttede jeg mig for at slå nogle af dem om og lave en af dem til en ørken – simpelthen for at undgå for mange gentagelser: Kortet skal stadig være spændende at gå på opdagelse i jo. Nu har vi kortet. Nu skal vi igennem spil og sandsynligheder på terningetabellerne finde ud af hvad der gemmer sig på kortet og i den verden vi har skabt. På et senere tidspunkt viser jeg nok hvordan man bruger samme metode til at lave en by, når vores eventyr bringer os til enten Varmaz eller Ny Xanrius. Hav en fantastisk dag! Salina
0 Comments
9/9/2024 0 Comments September 09th, 2024Click here toSå fik vi spillet første spilgang! Og selvom jeg (som jeg afslører i starten) har lavet en masse strategier for hvis historien ikke tager fat, så bliver de slet ikke nødvendige – for historien flyder. Vi startede med at trække første kort i bunken med D&D Tarotkort: Justice, og det sendte os på sporet af en magisk harpe, der var blevet stjålet af vampyrheksen Mordbala! Harpen var vigtig for landsbyen Jerntorn, da denne brugte harpens magi som beskyttelse fra Blodmåneskovens troldtøj. Derfor satte den unge skjald Verolun Odemager ud for at få harpen tilbage – og dette er hendes eventyr!
Så alt i alt en lærerig første spilgang, hvor vi allerede har fundet ud af meget om vores magiske rige!
Nu kan jeg ikke vente med at komme i gang med næste spilgang. Inden da skal jeg dog lige forbi Fantasyfestivalen i Esbjerg og fortælle mere om projektet her - er du i nærheden så kom forbi og sig hej! Hver gang jeg nævner at jeg spiller solo-rollespil bliver det mødt med lidt forundrede blikke: Solo-rollespil? Kan man det? Er rollespil ikke når en gruppe nørder sidder sammen og leger krigere og troldmænd mens de kaster terninger? – altså en social begivenhed! Jo, det er det også. Og nok også primært i disse dage. Men at spille rollespil for sig selv har faktisk eksisteret i nærmest lige så lang tid som at spille sammen. I hvert fald skrev Gary Gygax solo-regler ind i det nu berømte røde Dungeons & Dragons-hæfte med drage og kriger på forsiden. Og selvom der i dag ikke tales højt om det, så understøtter de nyere versioner af D&D faktisk også solo-spil. Og det samme gør en masse andre rollespil også! Sandheden er faktisk at de fleste rollespil kan spilles solo, med de rigtige redskaber – mere om det senere. For hvad er det egentlig jeg vil med den her blog? Worldbuilding som aktiv udforskning En ting jeg har opdaget i mine spil er, at de fører ret meget worldbuilding med sig. Og som fantasyforfatter ELSKER jeg worldbuilding! Efter et par længere spil hvor jeg så verdener voksede frem besluttede jeg mig for at ville dele det her med jer. Og det er det, der kommer til at ske på den her blog. I kommer til at se mig spille rollespil for mig selv, og igennem de videoer udforske en helt tom verden, som vi så stille og roligt kan give mere og mere kød og substans. I kan altså forvente indlæg, der fokuserer meget på spil og udforskning, men også mere forberedende indlæg, hvor I kan følge processen med hvordan verden vi skal udforske vil blive skabt og lignende. Hvordan gør man det der solo-rollespil? Det forklarer jeg i den her video: Det du har brug for er altså tre til fire ting:
Generative resourcer: det kan være tabeller hvor du med terningeslag møder tilfældige ord der inspirerer dig, det kan også være Story Cubes eller bare ord fra en bog. Jeg vil i mine spilvideoer primært bruge Rorys Story Cubes og det rollespilssystem, der hedder Maze Rats, der er fyldt med lækre ord-tabeller. Suggestive resourcer: Det er alt muligt inspirerende materiale. Har du legofigurer, rollespilsfigurer, spillekort eller elementer fra brætspil, et kort over en verden – kun fantasien sætter grænser! Jeg vil i mine videoer bruge et landkort som jeg selv har lavet, og som vi igennem spil kommer til at udfylde mere og mere. Derudover vil jeg bruge et Dungeons & Dragons tarotkort-sæt til at give inspiration til det eventyr vi skal på. Restriktive resourcer: Enten en tabel eller anden metode til at svare på ja/nej-spørgsmål. Jeg bruger i mine videoer Fate-dice, der er særlige terninger med plus og minus på, men man kan hurtigt lave en regel om at slår du 1-3 på en sekssidet terning er det et nej, og slår du et 4-6 er det ja. Det sidste du skal bruge, er en Rubric eller et spilsystem. Hvis man bare vil lave improvisation og historiefortælling kan dette udelades, så kan de tre førnævnte elementer sagtens bare bruges. Men fordi rollespilselementet gør det lidt sjovere, og jeg er en sucker for nostalgi har jeg valgt at bruge Sværd & Trolddom-reglerne! De simple vi kender fra bøgerne. Og det er alt det vi skal bruge for at kaste os ud i det her rollespils-worldbuilding-eventyr. Jeg glæder mig til at dele det med jer, og se om vi ikke kan få en verden til at gro frem af ren fantasi og spil. |
Archives |